پرسنل-قالیشویی-مادر-رشت-حرفه-ای

پرسنل-قالیشویی-مادر-رشت-حرفه-ای


تاریخچه قالیشویی و قالیشویی در رشت

تاریخچه شستشوی قالی (فرش) و قالیشویی از گذشته تا به امروز

همانطور که پیداست قالیشویی به شغل یا عمل شستن قالی یا فرش اطلاق می شود. و به فرایند لکه زدایی ، غبار روبی ،شستشوی فرش با آب و مواد شوینده گفته می شود ؛ که میتواند به صورت دستی و سنتی یا ماشینی و مکانیزه انجام شود. عمل قالیشویی بسته به نوع و جنس تار و پود فرش دارد. و البته نوع و قدمت لکه های روی فرش

قالیشویی در ایران قدمت دیرینه دارد.

قالیشویی در رشت
قالیشویی در رشت

قالیشویی درگذشته مخصوصا قالیشویی در رشت به صورت دستی، با آب و صابون رختشویی و جارو، به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شده‌است، آن‌ها فرش‌ها و قالی‌ها را به حیاط یا خیابان می بردند و می شستند .

فرش در ایران از قدمت طولانی برخوردار است و همه ما به خوبی آن را می دانیم. امّا بسیاری از ما شاید فراموش کرده باشیم که روند قالیشویی در آن زمان‌ها چقدر سخت و زمان بر بوده است. فرش، قالی و گلیم همگی توسط دستان هنرمند مردم ایران زمین تهیه می‌شدند و در زمان‌های لازم به دست خودشان نیز تمیز می‌گشتند.

همانطور که متوجه شدید، آن زمان خشک شدن فرش‌ها کاملا به شرایط آب و هوا بستگی داشت. هوای ابری و بارانی باعث می‌شد تا فرآیند خشک شدن فرش چندین روز طول بکشد و در نتیجه تمامی زحماتی که بابت شستن فرش کشیده شد از بین برود.

اما قالیشویی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، و آمدن دستگاه‌ها و مواد شوینده قوی، آسانتر و سریعتر شده‌است. قالیشویی امروزی بیشتر در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های قالیشویی، و با دستگاه‌های مکانیزه قالیشویی انجام می‌پذیرد و برای خشک شدن فرشهای شسته شده، از گرمخانه استفاده می‌شود، و حتی دیده میشود بسیاری از قالیشویی ها غیر از شستن فرش کارهایی نظیر:

شستشوی فرش های ابریشم، دستبافت، ماشینی، موکت، پتو، روفرشی و خشکشویی شامل: خوشخواب، مبلمان اداری و خانگی و… را انجام می دهند و به عبارتی میتوان گفت برخی قالیشویی ها نوعی کلینیک تخصصی برای قالیهای شما هستند.

اهمیت و ارزش قالی باعث شد تا روش‌های خاصی برای قالیشویی شکل گیرد. مواد استفاده شده و روند پاک سازی، به تدریج تبدیل به فرآیندی متداول شد که تا به امروز همچنان شاهد آن هستیم.

 

 

قالیشویی رشت
قالیشویی رشت

 

 

البته این نکته این حائز اهمیت است که برخی از قالیشویی ها هنوز به شکل سنتی عمل می کنند و روش های نوین را مناسب برای حفظ سلامت فرش نمی دانند. همینطور باید این مساله را متذکر شد که برخی از فرش های ابریشم دستی و انواع فرش های نفیس با دقت زیادی باید شسته شوند که به دلیل حساسیت بالا از عهده دستگاه های اتوماتیک قالیشویی خارج است.

قالیشویی به عنوان شغل در ایران ثبت شده‌است و دارای اتحادیه قالیشویی و صنف قالیشویی می‌باشد.

اتحادیه صنف قالیشویان رشت در رشت محله حاجی آباد(بازاررضا،وکیل) تأسیس شد و کم‌کم عاملان صنعت قالیشویی به شکل قانونی به فعالیت خود ادامه دادند.

قالیشویی-در-رشت
قالیشویی-در-رشت

امروز قالیشویی مادر رشت واقع در رشت بلوار شهید مدرس ، جنب هایپر احمدی  به عنوان یک عضو رسمی و اصلی اتحادیه قالیشویان رشت با سابقه ای درخشان در ارائه خدمات نوین در جهت احیای صنعت فرش ایران و با ن ، بر آن است که با تکیه بر فن ، هنر و تجربه ی نیروی انسانی متخصص و مجرب خود، مبتنی بر کار تیمی و تعهد ضمن نیل به اهداف خدمت؛ یاری صمیمی و قابل اعتماد ، امانتدار فرش ، این نماد اصالت خانه ی مشتریان خود باشد .


 

مادر ، مادرانه می اندیشد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *