قالیشویی-مکانیزه-چیست؟

قالیشویی-مکانیزه-چیست؟


قالیشویی مکانیزه در رشت چیست؟

قالیشویی مکانیزه چیست؟   قالیشویی تمام مکانیزه چیست؟    قالیشویی غیر مکانیزه چیست؟    بهترین قالیشویی مکانیزه است یا غیر آن؟     آیا همه قالیشویی ها مکانیزه هستند؟


با ما همراه باشید

امروزه با گسترش و تعدد قالیشویی ها که اکثرا تنها با یک خودرو و چند شماره تماس بصورت واسته بین کارخانه قالیشویی و مشتریان فعالیت میکنند.

عنوانهای مختلفی همچون قالیشویی مدرن ، قالیشویی مکانیزه یا تمام مکانیزه، قالیشویی اتوماتیک ، قالیشویی پیشرفته و بسیاری عنوانهای دیگر را می بینیم.

اما سوال اینجاست که معنی این عنوانها چیست و آیا اساسا واقعیت دارند یا خیر و در اصل با توجه به ایم مسئله کدام قالیشویی خدمات بهتری ارائه می دهند؟

 

قالیشویی مکانیزه یا غیر مکانیزه

همانطور که میدانید مکانیزه به معنی این است که کاری توسط ماشین و تجهیزات صنعتی و مکانیکی صورت بگیرد. مثل کشاورزی ، بسته بندی محصولات یا خیلی مشاغل دیگر.

در گذشته، زمانیکه قالیشویی ها وجود نداشتند ، خانه داران فرشهای خود را می شستند. به گونه ای که فرشها را کف حیاط پهن کرده ، خیس میکردند ، پودر لباس شویی می ریختند و با فرچه دستی ، بشقاب استیل ، طی و پاروی دستی به جان فرشها می افتادند ، و در نهایت آبکشی و آویزان کردن فرش بر روی دیوار برای خشک شدن.

قالیشویی سنتی

به این نوع شستشو میتوان قالیشویی سنتی گفت که اولین قالیشوییها نیز به اینگونه فرش می شستند.

اما به مرور زمان با گسترش و رونق کار قالیشویی ها مخصوصا در ایام شلوغ قبل از عید نوروز ، روش سنتی قالیشویی دیگر برای قالیشورها جوابگو نبود چرا که نیاز به نیروی کار زیاد ، فضای بزرگ و زمان طولانی و شرایط مساعد آب و هوایی بود که بسختی فراهم میشد.

ازین رو کم کم برای سهولت کار قالیشویی تجهیزاتی وارد کارگاه های قالیشویی شد.در ابتدا پولیشرهای موتوری در اشکال مختلف جای طی و پاروی دستی را گرفت.

فرچه دیسکی ، فرچه غلطکی و شلاق زن ها ازین دسته بودند که تصاویر آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

قالیشویی مکانیزه رشت
قالیشویی مکانیزه رشت

این تجهیزات کار ساییدن پرزهای فرش و موکت را انجام میدهند که طبیعتا با سرعت و فشار بیشتری نسبت به طی و پاروی دستی عمل میکنند.

لازم به ذکر است بیش از ۸۰% قالیشویی ها همچنان ازین تجهیزات استفاده میکنند.

آبگیرها

همانطور که در شستشوی سنتی توسط خانه داران اشاره کردیم فرشها بعد شستشو و آبکشی بسیار سنگین و با آب بسیار بر روی دیوار آویزان می شدند که به علت نیاز به زمان طولانی برای خشک شدن ، اغلب یا فرشها بوی نامطبوع میگرفتند و یا زرد میشدند

 

انواع آبگیر قالیشویی

آبگیر دیگی فرش

باز برای بهبود کار و سهولت آن علم وارد کار شد.برای خارج نمودن حداکثری آب از فرش ، تجهیزات صنعتی و مکانیکی وارد کار قالیشویی ها شد.تا بحال تمام آبگیرها بصورت چرخشی و با توجه به نیروی گریز از مرکز عمل می کنند.

در ابتدا آبگیرهای دیگی که معمولا برای کار رنگرزی استفاده می شد مورد استفاده قالیشویی ها نیز قرار گرفت.

این آبگیرها با در نظر گرفتن شعاع مختلفشان تعداد ۷ الی ۱۰ فرش را بصورت تا خورده در خود جای میدادند و با چرخش سریع آب را از فرش ها خارج می کنند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که به علت فشار بالای وارده به فرشهای تا خورده در آن در هنگام چرخش سریع با عث پاره شدن فرش از قسمت تا خورده و یا در خوش بینانه ترین حالت ممکن ایجاد علامت تا خوردگی در فرش بصورت دائمی و طولانی مدت میشد.


قالیشویی مکانیزه رشت
قالیشویی مکانیزه رشت

حدود نیمی از قالیشویی ها همچنان از این آبگیر دیگی استفاده میکنند.

 

 آبلگیر لوله ای فرش

اما آبگیرهای نسل جدید به صورت لوله ای وارد بازار و کارگاه قالیشویی ها شد.

این آبگیر فرشها را تکی و بصورت رول یا همان لول شده وارد خود میکند و باز بصورت چرخشی و همان نیروی گریز از مرکز آب را از فرش خارج میکند.

آبگیر لوله ای با مقدار دورهای مختلف، ۱۵۰۰ ، ۲۰۰۰ و ۲۸۰۰ دور در دقیقه طراحی و تولید شدند که کم و زیاد آن بستگی به نوع فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

قالیشویی مکانیزه رشت
قالیشویی مکانیزه رشت

آبگیر دیگی بهتر است یا آبگیر لوله ای ؟

همانطور که اشاره کردیم آبگیر های دیگی تعداد فرش بیشتر در خود بصورت تا شده جای میدهد

به طبع زمان کمتر و سرعت بیشتری به کار قالیشویی می دهد و در کنار سرعت بالا آسیبهای زیادی به فرشها وارد می کند.

آبگیر لوله ای نیز فرشها را به صورت تکی اما رول شده در خود جای می دهد که آسیبی به فرش وارد نمی کند.

که متاسفانه قالیشویان بسیاری ، سرعت بیشتر را به کیفیت ترجیه داده و از آبگیر های دیگی استفاده میکنند.

شستشوی مکانیزه

اما همچنان تجهیزات جدید برای شستشوی فرش وارد قالیشویی ها شد.اینبار بروزترین دستگاه های مکانیزه شستشو ، ریلی و میزی بودند.

در دستگاه ریلی ، فرشها کف سالن مابین ریل تعبیه شده پهن و دستگاه در همان ریل بالای فرش به جلو و عقب حرکت کرده و مواد شوینده در مخازن خود را بروی فرش ریخته و فرچه ها شروع به چرخش میکنند.

قالیشویی مکانیزه رشت
قالیشویی مکانیزه رشت

اما دستگاه مکانیزه میزی شستشوی قالیشویی.

این دستگاه خود حرکت نمیکند بلکه به شکل میزی ایستاده و فرش وارد آن میشود و این دستگاه در خود فرچه های متعدد و مختلفی همچون دیسکی ، غلطکی ، پرزگیر ، شلاق زن ، استوانه ای دارد.

 

هر کدام عمل شستشو ، خواباندن پرزها در یک جهت ، گرفتن پرز های اضافی ، خاک گیری ، آبکشی پشت فرش ، اتو کردن و صاف نمودن فرش و در نهایت آبکشی و رول کردن فرش برای انتقال به آبگیر است.

قالیشویی خوب در رشت
قالیشویی خوب در رشت

لازم به ذکر است تهیه و نگهداری این دستگاه هزینه بسیار بالایی نسبت به تجهیزات دیگر دارد و کمتر قالیشویی در رشت از آن استفاده می کنند.

قالیشویی مکانیزه

اما معنی قالیشویی مکانیزه در رشت، و آیا همه قالیشویی ها همانگونه که در عنوان خود ذکر می کنند مکانیزه هستند یا خیر؟

و آیا قالیشویی مکانیزه در رشت

، تمام مکانیزه و یا غیر آن مزیتی نسبت به یکدیگر دارند یا خیر؟

خب به طبع تمام قالیشویی ها مکایزه هستند چون به هر حال از تجهیزاتی استفاده می کنند و دیگر هیچ قالیشویی ای فرش را با پارو نمی شورد و با آب بروی دیوار آویزان نمیکند.

اما همه قالیشویی ها نیز از بروزترین تجهیزات استفاده نمیکنند

فرق است بین قالیشویی که با یک شلاق زن و آبگیر دیگی فرش می شورد ، با قالیشویی که از دستگاه مکانیزه میزی ، آبگیر لوله ای و گرمخانه اتوماتیک استفاده می کند .

اینها به قالیشویی های مکانیزه و تمام مکانیزه تقسیم می شوند و نوشتن عنوان های مختلف و دهان پر کن در معرفی و نام قالیشویی ها هیچ تضمینی در صحت ادعایشان ندارد.

آیا قالیشویی مکانیزه در رشت بهتر است یا خیر ؟

تمام اینها را گفتیم تا بدانید فرآیند شستشوی مکانیزه چگونه است.

اما ما از شما می پرسیم ، که آیا اگر یک قالیشویی با تمام تجهیزات مکانیزه و بروز خود نتواند فرش شما را به خوبی تمیز کند و سالم تحویل شما دهد، مورد تائیدتان است؟

مسلما جواب خیر است

مصرف کننده و صاحب فرش ، فرش خود را برای تمیز و شفاف شدن به قالیشویی میسپارد .

برای شستشوی خوب ، در کنار تجهیزات قالیشویی خوب باید دارای تجربه و علم قالیشویی باشد.

از بهترین مواد شوینده استفاده کند که هم فرش را تمیز کند و هم به آن آسیب نزند.

دستگاههای شستشو مکانیزه هستند اما هوشمند نیستند.

یعنی در کنار شستشوی مکانیزه ، باید نظارت ضورت گیرد و تمیز شدن فرش از سوی پرسنل و اوپراتور مورد توجه قرار گیرد

همچنین در کنار خدمات کارگاهی  ، خدمات دفتری در امور مشتری مداری به نحو احسن اعمال گردد و قالیشویی بعد از خوش قولی ، باید به توافقات دیگرش با مشتری پایبند باشد.


قالیشویی تمام مکانیزه مادر رشت ، خدمات خود را با نظارت دقیق انجام داده و  پایبند به توافقاتش با مشتریان  است، چرا که تداوم فعالیت خود را در گرو رضایت مشتریان  گرامی خود میداند.

مادر ، مادرانه می اندیشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *